SintKerst & nieuw

12 januari 2019 - Missouri, Verenigde Staten

Een christmas party met de kerk. Waar veel families uit de ward eten meenamen en de jeugd die in de band zitten op school (iedereen dus) een lied speelde. Dit gebeurde 30 november en was het eerste kerst ding dat er gebeurde. Alle jonge kinderen zongen liedjes en en speelde de geboorte van Jezus na.

Een vraag die ik heel veel gesteld kreeg was if dat ik het verhaal kende. Waarop ik antwoordde: ja? Natuurlijk! Iedereen kent het verhaal ook al ben je niet religieus.

De dag daarna was het vroeg opstaan want met de kerk gingen we een service project doen! Ik samen met mijn vriendinnen die in de kerk zitten gingen we naar een huis voor vrouwen die in een gevaarlijke situatie zitten. Mannen weten niet waar dit huis is en we mochten dus ook niet de locatie tegen iemand zeggen.

Ik en Bailey hadden de kamers super leuk versierd en het verblijf zag er super gezellig en feestelijk uit!

Daarna ging ik samen met mijn vriendin Sara kerstshoppen. Ik moest nog kerstcadeautjes kopen voor vrienden en familie en ik was goed geslaagd. Voor iedereen had ik nu iets! Zeer op tijd maar dat is beter dan te laat!

Natuurlijk moeten we de Nederlandse tradities ook vieren dus sinterklaas kwam dit jaar ook naar Amerika! Ik had al een vroeg sinterklaas cadeautje gegeven dat een Nederlands kookboek was zodat ik Nederlandse gerechten kon maken voor sinterklaas. Papa en mama hadden cadeautjes gestuurd en ik had ze ingepakt. Met chocolade letters, klompensloffen en nog wat andere cadeautjes was deze sinterklaas helemaal geslaagd! Ik had pepernoten gemaakt, die op een of andere reden helemaal mislukte! (Zoals je op de foto wel kan zien). En als hoofdgerecht mijn favoriet! Boerenkoolstamp met worst. Het was super gelukt (natuurlijk niet zo lekker als degene die mama maakt) maar iedereen vond het lekker! De cadeautjes vonden ze super en ze lopen nog steeds rond op hun klompen.

De 6e tot de 9e was de nativity. Het was in de kerk en daar hadden ze enorm veel kerststallen staan van over de hele wereld! Er was zelfs een Nederlandse te vinden. Dit zag er heel vet uit en er waren ook shows. Buiten was er een live nativity, dus mensen van de kerk die het verhaal van de geboorte van Jezus uitbeelden. Mijn ward deed dat zaterdag, maar ik deed niet mee, want ik had een verjaardagsfeestje van Justine.

15 december stonden Justine en ik samen buiten pricecutter (supermarkt) een bel te ringen om geld op te halen voor een goed doel. Voor onze Exchange moeten we een aantal uur Service doen dus onze host moeders hadden ons hiervoor aangemeld. Het was echt super leuk! Brigette, onze local rep, en justine’s hostmoeder waren bij ons gebleven en hadden warme chocomelk voor ons gehaald. Echt heel veel Amerikanen gaven geld wat echt heel leuk en fijn om te zien was. Dit gaf ons het gevoel dat we dit niet voor niks doen. Met onze bel proberen om kerstliedjes te spelen ging ons ook nog eens best goed af en we hadden mega goed weer! Daarna gingen we met alle Exchange studenten bowlen en deden we een white elephant gift Exchange. We hadden gekke cadeautjes gekocht dus het was super leuk. Ik eindigde met een kaars die heel goed ruikt en nu in onze badkamer staat.

Later in de avond gingen we iets heel leuks doen.

Mijn hostouders hadden besloten dat ze dit jaar het bedrag dat ze voor ons hadden voor kerstcadeautjes in de helft wilde doen en cadeautjes wilde kopen voor een familie die het niet zo goed heeft. Het was een familie met drie meisjes dus we hadden de cadeautjes al gekocht en deze avond gingen we ze afgeven. Natuurlijk wel anoniem dus het was nogal een gedoe sinds ze voor het raam tv aan het kijken waren. We besloten eerst maar even wat te gaan eten en dan later terug te komen. Iedereen een zak dragen, snel voor de deur zetten, terug rennen naar de auto en Jeff aanbellen en super stil zijn. Het was een gespannen moment en omdat de auto wat verder weg stond zagen we hun reactie niet maar ik weet zeker dat ze er super blij mee zijn. Dus dit was ook echt iets super leuks om te doen voor een andere familie.

De 19e en 20e waren de finals. Omdat ik goede punten heb en maar twee keer afwezig was geweest hoefde ik ze gelukkig niet te maken. Helaas moest ik wel gewoon naar school komen en dat zorgde voor veel verveling in de les.

De 19e was ook de sock Exchange met de jeugd van de kerk wat heel gezellig was. Ik eindigde met bugs bunny sokken (ik had eerlijk liever zachte sokken gehad maar goed). En daarna gingen alleen de senior girls naar Olivia om de laatste twilight film te kijken.

Toen hadden we vakantie! De jongste broer van Jeff kwam met zijn vrouw en twee meisjes ( een die twee is en een die 1 is) die echt super lief en schattig zijn.

Kerstavond maakte we het eerste cadeautje open wat een traditie van hun was. We kregen allemaal pyjama broeken die we gelijk aandeden en daarna ging iedereen in danielle’s en mijn kamer slapen. Om half 9 op eerste kerstdag gingen we naar boven om cadeautjes open te maken. Ik heb heel veel gekregen en had ook cadeautjes voor hun gekocht.

Daarna gingen we naar familie. In Amerika hebben ze geen tweede kerstdag wat ik helemaal niet wist, maar de rest van de week spendeerde we ook nog met familie.  Elke avond was hetzelfde dus dat werd wel een beetje saai en ik had echt heel veel zin om een keer iets anders te gaan doen.

En toen was het alweer nieuwjaar!

Ik had er totaal geen zin in. In het kamp dat ik een paar weken voor mijn vertrek had van Into zeiden ze al dat ze het in Amerika helemaal niet zo groot vieren.

Toen ik wakker werd zag ik een foto van mijn moeder en zus die oliebollen aan het maken waren dus ik besloot om dat ook te gaan doen. Ze waren best goed gelukt maar miste iets, en nee, ik was de poedersuiker niet vergeten.

Om 5 uur Amerikaanse tijd was het 12 uur in Nederland. Ik FaceTimede mijn ouders en zus en zag veel foto’s op Facebook. Op dit moment had ik wel heimwee. Ik wilde nieuwjaar vieren met mijn vrienden thuis en ook vuurwerk zien, maar dat ging natuurlijk niet. S’avonds gingen Danielle, ik, Olivia en Grace eerst naar een ‘dance’ die de kerk organiseerde maar er was bijna niemand en het was dus echt heel saai. We gingen na een half uur al weer terug en op de terugweg werd Grace, die reed, aangehouden door de politie. Niks ergs, alleen iets met haar kenteken.  Toen de politie terug liep naar zijn auto maakte wij snel een selfie met de auto achter ons.

Daarna konden we weer naar huis en gingen we naar onze familie. Daar praatte we en toen het twaalf uur was hadden we party poppers.

Ik had nog sterretjes dus dat was het enige vuurwerk dat we hadden.

Verder buiten geen vuurwerk en iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen zoals wij dat doen zat er ook niet in.

Daarna gingen we naar huis, keken we nog een aflevering van Sherlock wat we aan het bingewatchen zijn en toen gaan slapen.

Nieuwjaar was wel gezellig maar heel anders van thuis.

En de derde moesten we helaas alweer naar school...

Nog niet eens twee hele weken vrij geweest. De dag daarvoor had ik mega veel stress. Mijn eerste, tweede en vierde uur zouden gaan veranderen. Het vierde uur bleef in hetzelfde lokaal want inplaats van psychologie heb ik nu sociologie door dezelfde leraar, maar mijn eerste twee uur waren anders. Het eerste uur is nu health. Ik zit helemaal vooraan in de klas en de leraar schreeuwt. Dit is handig omdat ik dan wakker blijf maar hij is soms echt té luid. En mijn tweede uur is international foods! Met koken beginnen we nog niet want we moeten eerst leren hoe we veilig moeten omgaan met alles. De rest van de dag is hetzelfde, in een paar klassen zijn mensen bij gekomen of weggegaan.

Die vrijdag gingen we uiteten bij Texas Roadhouse. Na twee uur wachten konden we eindelijk zitten en kregen we (wat hier heel normaal is) unlimited rolls! Mega lekker maar ik moest nog wel plaats houden voor mijn hoofdgerecht. Ik had kip besteld en wat was ik daar blij mee! De steaks waren enorm en die had ik in mijn hele leven nooit op kunnen eten! Nu snap ik ook echt waarom Amerikanen altijd hun voedsel mee naar huis nemen.

Zondag hadden we maar twee uur kerk omdat de kerk dat heeft aangepast. Het begint nu om 12 uur en we zijn klaar om 2 uur. Dat vind ik wel fijn want dan zijn we weer sneller thuis.

Dinsdag ging ik naar de off season van voetbal. Daar die je geen voetbal maar gewoon trainen. Ik was niet de hele tijd gebleven want dat vonden we iets te. Ik ben niet echt een gewichtheffer dus ik weer niet of ik dit vaker ga doen. Daarna gingen we naar justine’s huis en aten we koekjes en keken we the bachelor.

Er hangt al een countdown in school voor de seniors waar ik wel een beetje depressief van wordt. Nog 70 schooldagen en ik ben weg.... het gaat voor mij echt veelste snel maar toch kan ik ook niet wachten tot spring break!

1. Mama:
    12 januari 2019
    Wat een verhaal weer, wat geniet jij daar!! Ik snap dat de tijd snel gaat daar met alle leuke dingen die jij daar meemaakt!! Je vergeet te vertellen dat wij een prachtig groot kerst pakket van jou en je gastgezin gekregen hebben, echt super blij. Love you en tot snel, kus mama xx
  2. Jan:
    12 januari 2019
    Hoi meisje blij dat je het goed naar je zin hebt geniet ervan
  3. Jessica van Roosmalen:
    12 januari 2019
    Wat een genot om jouw verhalen te lezen. Zou bijna (bijna hè) Kevin en Luke ook een jaar naar Amerika sturen.
  4. Ellie en Wim:
    12 januari 2019
    Leuk om weer wat van je te leven mee te maken
    Het blijft een geweldig iets om Het zo met andere mee te maken
    Je hebt het geweldig getroffen met je fam daar
    Geniet maar verder. .succes met school
    En een heel gezellig en gelukkig en vrolijk 2019
  5. Opa & Karin:
    12 januari 2019
    Zozo, nu ben je in een echt safehouse geweest, een "Blijf van mijn lijf huis" zoals wij ze hier in Nederland ook kennen. Ook al voor het "Leger des Heils" gecollecteerd, laten we hopen dat je deze dingen thuis niet meer nodig hebt maar ongetwijfeld bijzonder om er kennis van te nemen. Wat een leuk Delfts blauw kerststalletje staat er op de foto en tweede Kerstdag, ja dat kennen we volgens mij alleen hier maar. Aftellen naar de laatste schooldag, wij zijn allang aan het atellen hoor schatje tot de dag dat je weer naar huis komt en we onze armen weer om je heen kunnen slaan en lekker vast houden. Zet je nog even schrap voor de laatste loodjes en voor je het weet kun je weer van familie ruilen maar we weten zeker dat je er een fantastisch fijn gevoel aan deze dit jaar over zal houden. Je hebt nu niet één maar twee families in je hart gesloten en dat kunnen er niet veel zeggen. Tot snel lieve schat, we love you!
  6. Nicole:
    12 januari 2019
    Wat een mooie verhalen weer Kelly! Zo kunnen we jouw avonturen mooi een klein beetje meebeleven. Geniet er nog maar lekker van!
  7. Fam v helvoirt:
    12 januari 2019
    Super om weer iets van je avontuur te kunnen lezen. En wat voor een avontuur🤗 het gaat idd heel snel. Geniet ervan dikke kus van ons vieren X
  8. Karin:
    13 januari 2019
    Hallo Kelly, wat een belevenissen weer! Ik hoop dat, als je over een aantal maanden weer hier in Nederland bent, je het niet ál te saai vindt. Zal wel weer even wennen zijn. Maar daar wil je nu nog even niet aan denken. Wat mij verbaasde is het feit dat er daar zo weinig aan oudejaarsavond gedaan word. Zelfs geen Nieuwjaarswensen! Fijn dat je het nog steeds zo enorm naar je zin hebt. Blijf genieten!!!!!!! Liefs van ons.